حمایت شهید رجایی از 3 برابر شدن قیمت بنزین

شاید بسیاری از مردم ندانند و یا فراموش کرده باشند یکی از مدافعان بزرگ گرانی بنزین در اوایل انقلاب شهید بزرگوار محمدعلی رجایی بود.

به گزارش تحریریه، قیمت بنزین از آن دست مسائلی است که سالهای سال در کشور ما وجود داشته و گویا هیچ وقت هم نمی خواهد بطور اساسی حل شود. به اعتقاد بسیاری از کارشناسان اقتصادی اگر ما بخواهیم در زمینه توزیع عادلانه بنزین بین مردم موفق شویم و در عین حال از قاچاق میلیونها لیتر بنزین بصورت جلوگیری کنیم تنها را  آن بالا بردن قیمت بنزین تا حد فوب خلیج فارس است.

اما متاسفانه شاهد این مساله هستیم که برخی از سر ناآگاهی و برخی نیز با غرضهای خاص سعی دارند افکار عمومی را منحرف کرده و با زدن انگ هایی چون لیبرال و نئولیبرال به کارشناسان حامی گرانی سوخت جلوی اجرای این سیاست مهم و حیاتی را بگیرند؛ که البته تاکنون نیز موفق شده اند.

شاید بسیاری از مردم ندانند و یا فراموش کرده باشند یکی از مدافعان بزرگ گرانی بنزین در اوایل انقلاب شهید بزرگوار محمدعلی رجایی بود. ماجرای گرانی بنزین در آن سالها از این قرار است:

پس آنکه بنزین گران می شود بحث داغی در مجلس بوجود می آید. یکی از نمایندگان مجلس اول شورای اسلامی به نام فضل‌الله صلواتی که از نیروهای ملی - مذهبی بود از شهید رجایی، نخست‌وزیر وقت می پرسد: «جناب آقای نخست‌وزیر! با توجه به وضع استثنائی کشور علت گران کردن بنزین آن هم برای مدت نامحدود چه بوده است؟ آیا به خاطر بهتر کردن وضع ترافیک تهران بوده است؟ آیا می‌خواسته‌اند از اتومبیل شخصی کمتر استفاده بشود؟ (که جیره‌بندی کافی بود) آیا می‌خواستند بودجه کشور اضافه شود که با توجه به زیان‌های ناشی از جنگ مبلغی نمی‌شود. با توجه به اینکه ماشین در تمام تشکیلات و برنامه‌های مردم نقش وسیع دارد، در این تصمیم آیا فقط شهر تهران را در نظر گرفته بودند یا همه ایران را؟ حتی روستاها را؟ کرایه‌ها که به طور سرسام‌آور و بی‌قانون بالا می‌رود. حتی یک تاکسی که شما بایستید (یک ربع ساعت کنار خیابان بایستید) یک جایی که قبلاً با یک تومان می‌رفتید، ببینید حالا با چه مبلغی شما را می‌برند. یک کارتن کتاب را که به شهرستان با مبلغ ده تومان می‌فرستادید، با اینکه با ماشین‌های گازوئیلی فرستاده می‌شود درست سه برابر شده است. عدس، نخود، ماش، لوبیا، بر اساس این مسئله که خوراک مستضعفین است، گران شده است و الا پولدار که برایش سه تومان و دو تومان و ده تومان مسئله‌ای نیست… کرایه‌ها به طور سرسام‌آور و بی‌قانون بالا می‌رود به خاطر این گرانی. چه فکری برای آن شده است؟ آیا از این تصمیمی که شما گرفته‌اید که بنزین را سه برابر کنید مجلس می‌بایستی خبر داشت یا نه؟ …»

شهید رجایی به فضل‌الله صلواتی پاسخ مفصلی می‌دهد که در بخشی از این پاسخ آمده است: «...ما بنزین را گران نکردیم. ما گفتیم که قیمت تمام شده بنزین را باید خریدار بپردازد. یعنی این قیمتی که الان خریدار بابت بهای بنزین می دهد (لیتری 30 ریال) قیمتی است که برای مملکت تمام می شود. قبلا  10 ریال بود. چرا 20 ریال به اصطلاح سوبسید می دادند؟ ما این سوبسید را قبول داریم به شرط اینکه این 20 ریال را به تمام افراد مملکت بدهند ما نفت را 2.5 ریال در لیتر قبول داریم برای اینکه در مملکت مصرف عمومی دارد. بنابراین اگر در هر لیتر چیزی حدود 16 ریال در نفت سوبسید می دهیم این مبلغ را به روستایی هم می دهیم به خیابان مطهری نشین هم می دهیم به جنوب شهر هم می دهیم. چون تمام افراد مملکت تقریباً بطور نزدیک به مساوی از این فرآورده استفاده می کنند بنابراین این سوبسید یک تقسیم عادلانه است بین افراد کشور. اما در مورد بنزین هیچ اینطور نیست .پنجاه درصد از مردم ما که در روستا می نشینند اینها اصلا ماشین ندارند تا بنزین مصرف کنند. کسانی هم که در شهر می نشینند آنها هم صددرصد ماشین ندارند، آنها هم به یک نسبت کمی ماشین دارند...»

شهید رجایی در ادامه می گوید: «...آن افرادی که در شهر هستند اگر مستضعفند و از وسایل عمومی استفاده می‌کنند، برای آن‌ها هم تغییر نکرده است. یعنی لیتری ۱۰ ریال که قبلاً رانندگان تاکسی پول بنزین می‌دادند آن‌ها هنوز هم همان لیتری ۱۰ ریال را می‌دهند. وسایل حمل و نقل عمومی آن‌ها هم (اگر بنزین مصرف می‌کنند) لیتری ۱۰ ریال می‌دهند. گازوئیل هم قیمتش تغییر نکرده است. بنابراین ما می‌گوییم که در کشور یک اقلیتی وجود دارند که از ماشین شخصی استفاده می‌کنند. بنزین را که قیمت تمام شده برای دولت لیتری ۳۰ ریال است، ۱۰ ریال می‌دهند. این ۲۰ ریال را از بیت‌المال قبلاً می‌گرفتند از این به بعد نگیرند. حل مسئله این نیست که ما اجازه بدهیم مجددا آن گروه از بیت‌المال روزانه مبلغ قابل ملاحظه‌ای (سوبسید) بگیرند. حلش این است که برویم آنجا، ببینیم که چه قاعده‌ای می‌شود تعیین کرد و از آن قاعده جلوی گران شدن بی‌رویه قیمت‌ها را بگیریم.»

پایان/

۱۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۶
کد خبر: 17110

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 11 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • ناصر IR ۱۰:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
      2 1
      نه فقط بنزین بلکه کلیه اجناس رو به قیمت کشوره های حوزه خلیج فارس برسانید ولی در عوض دستمزد و یارانه رو هم مثل کشورهای حوزه خلیج فارس پرداخت کنید. نمیشه که آفتابه و لگن هفت دست باشه ولی شام و نهار هیچ.بقول ناصرالدین شاه شماهیچ چیزتان به هیچ چیزتان نمیخوره